Bilder fra gruppeturen til Kvamskogen 9. - 11. februar 2007

Fredagen dro vi avsted fra Bønes kirke, og ankom Kvamsseter etter en ikke helt uproblematisk reise, hvor vi først ble satt av på feil sted. Men vi fikk fatt i bussen igjen om kom oss omsider frem, om enn noe senere enn planlagt. Vi gjorde noen strategiske endringer i programmet, så i år spilte vi bingo etter kveldsmaten alt den første dagen.

Lørdag var det strålende vær, og etter frokost gikk speidertroppen og ulveflokken på skitur - og i år gikk ulvungene lenger enn de noen gang har gjort før. Om formiddagen ankom også beverkolonen hytten. Etter turen var det litt tid til lek i eller utenfor hytten, eller man kunne lage dusk til Bønes-luen sin. Om kvelden var det refleksløype med ulike poster rundt hytten, før vi avsluttet med leirbål inne (uten ordentlig bål) - ute var det nemlig -17 °C!

Søndag var det familiedag, og små og store familiemedlemmer kom og var med på idealtidløype, aktivitetsløype, observasjonsløype, himmelretningløype, luftgeværskyting og pølsegrilling. Etterpå ble det servert lunsj i hytten.

Fem på bussen

bonesspeiderne.no lurte på hva deltagerne syntes om gruppeturen, og på bussen hjem fikk fem tilfeldig utvalgte speidere gi terningkast (eller karakter, om du vil) til hytten, maten, været, programmet og turen under ett (stor terning), samt en kommentar til turen.

Ida, 19 år, flokkhjelper/rover

Hytten: 6

Været: 5
Programmet: 6
Kommentar: Det var gøy med familiedagen.

Torkild, 11 år, troppen

Hytten: 3

Programmet: 3
Kommentar: Fin tur.

Sigrid, 12 år, troppen

Hytten: 3

Været: 5
Programmet: 4
Kommentar: Det var gøy. Vi sov lite.

Video fra arrangementet

Ved å logge deg inn, får du tilgang til videofiler fra arrangementet. Velg Logg inn i menyen til venstre.

Hilde og Idas dagbok

Fredag 9. februar

Endelig var det klart for årets gruppetur til Kvamseter. Både store og små speidere pakket sekkene sine, og tok med ski og staver, og alle var klare til en fantastisk helg på fjellet.

Dramatikken startet alt kl. 17.50 på parkeringsplassen ved kirken, da bussen var forsinket. Mange litt utålmodige barn ble enda mer utålmodige, men til slutt kom bussen og turen kunne starte. Det var en smertefri busstur hele veien til Kvamskogen. Da vi kom ut av en tunnel, begynte bussen å sakne farten, og endelig var vi fremme. Vi kjente igjen svingen som vi alltid svinger av i, og bussjåføren prøvde å rygge bussen inn på veien. Etter mange forsøk og etter å ha bulket bussen i veikanten, klarte han endelig å få bussen inn på den smale veien. Så bar det ut med store og små, sekker og ski. Da alle hadde funnet sine ting begynte vi å gå innover, men det var noe som ikke stemte. Etter hundrede meter innså de fleste at vi ikke var der vi skulle være. Vi begynte å gå tilbake til der bussen hadde satt oss av, mens Morten ringte etter bussen for å få den tilbake. Vi organiserte sekker og ski, og etter en stund var alt og alle tilbake i bussen og nok en gang klare til å kjøre. Vi ankom Kvamseter rundt halv ni, til ferdig oppvarmet hytte og dekket kveldsmatbord. Etter en velfortjent kvelds, var det tid for å samle alle i stuen, der vi spilte bingo og hadde det kjekt før det var tid for å legge seg. Etter en stund senket roen seg, og det ble mørkt på de fleste av rommene.

Lørdag 10. februar

Blide våknet små og store speidere til frokost halv ni. Speiderne i troppen laget niste, og etter en god frokost og noen beskjeder var alle klare for skitur i solen. Speiderne i troppen gikk først, mens ulvungene dullet litt før de gikk av sted. Ulvungene var i år veldig flinke til å gå på ski, og det tok ikke lang tid før de raste forbi troppen, som alt tok en liten pause. Det var perfekt skiføre, med preparerte løyper og en varmende sol. Ulvungene fant en bakke ved Jonshøgdi som de rant i, mens troppen satte kursen mot troppen. Mens speiderne og ulvungene var ute på tur, ankom beverkolonien Kvamseter. De tok på seg skiene sine og gikk en liten tur rett ovenfor hytten, men var tilbake til lunsj halv to, sammen med ulvungene som også var kommet tilbake fra turen sin. Etter lunsj kunne de som ville gå ut og leke i snøen, resten kunne lage dusker til Bønes-luene sine. Det var mange blide og fornøyde barn som løp rundt og koste seg. Speiderne ankom hytten litt etter litt, etter sin skitur. Da klokken nærmet seg seks var det tid for middag, som bestod av kjøttkaker og poteter, og til dessert var det sjokoladepudding. Alle spiste godt med mat, og etterpå tok det ikke lang tid før alle var klare til å gå ut igjen. Da skulle vi ha en liten rundløype med forskjellige poster. De skulle følge reflekser rundt hytten og kom til poster med blant annet huskekim, luktekim, observasjon og livline. Det var stjerneklart, men også ganske kaldt. Vel inne var det tid for leirbål, hvor vi først lekte «fruktsalat» etterfulgt av en tellelek og litt sang. Så var det på tide å finne rommene sine og gå til sengs.

Søndag 11. februar

På speidertur sløser vi ikke tiden bort med å sove! Frokosten var klar, også i dag, klokken halv ni, og etterpå var det litt pakking av sekker før alle skulle være ute halv elleve. Da ankom foreldre og søsken og vi samlet oss bak hytten. Der var det forskjellige løyper man kunne gå, bål og pølsegrilling. Etter en koselig stund ute i det fine været var det tid for lunsj for alle inne i hytten. Etter lunsjen ble sekkene pakket og rommene kostet. Noen kjørte med sine foreldre, andre ventet til bussen kom og fulgte den hjem.

Vi tror alle er enige om at det har vært en vellykket og koselig tur, og vi gleder oss alle til neste gruppetur.